dimecres, 8 de gener del 2014

TASH-KALAR. Arena of Legends



 Tash-Kalar Arena of Legends és l'últim joc de Vlaada Chvatil ( Dungeon Lords, Galaxy Trucker, Space Alert....) presentat a la fira d'Essen el passat octubre de 2013.

Com sempre, el dissenyador natural de Txèquia ens sorprén amb una nova mecànica i una nova ambientació (constant que sols es va trencar amb el díctic Dungeon Lords-Dungeon Petz). Allunyant-se de desenvolupaments més propers del ameritrash, en Tash-Kalar opta per un disseny de joc abstracte en la línia dels clàssics jocs europeus.

Donem una ullada als components del joc:

                                                         Les cosetes que porta la caixa

- Peces: que representen les pedres de karalita que els jugadors utilitzen per ocupar zones del tauler i invocar els esser representats a les cartes.

- Cartes:

Quatre baralles de cartes individuals que utilitzarem per desenvolupar el nostre joc.

Una baralla comú de llegendes que compartim amb la resta de jugadors
Una baralla comú de Flare que ens ajuda a refer-se de situacions d'abús dels nostres contrincants

- Tauler imprès a dues cares que utilitzarem segons el tipus de Tash-Kalar en el que participem ( el mode de joc)

- Diferents trackers de punts per a la variant de joc de Duel a Mort ( Death Match) i un per a col·locar les cartes de “tasques” de la variant del joc Alta Forma (High Form)

Com que el joc ha eixit a un preu bastant ajustat en la seva edició europea ( els pobres ianquis han de pagar 69 dòlars) la qualitat dels components no és tan bona com seria desitjable, les fitxes de cartró que representen les pedres que anem col·locant al tauler i el tauler mateix son de cartró dur setinat que compleix la seva funció però no arriben a standarts habituals en jocs com Carcassone, Catan o Arkham Horror ( per posar alguns exemples coneguts). També cal dir que aquest tipus de material sol ser una constant en els jocs editats per CZECH Games i sol anar acompanyada d'una gran quantitat de components a canvi d'una inferior qualitat del cartro.

¿ I com es juga?

La mecànica base del joc és extremadament senzilla:
els jugadors van prenent torns alternativament i col·loquen peces al tauler de dues formes diferents:
- o bé col·loquen una de les seves peces en una casella buida amb la cara que té una espasa impresa ( peça comú )
- o bé “invoquen un esser” mitjançant una de les cartes que tenen a la mà.
( En qualsevol momento del torn, el jugador pot utilitzar la seva carta de Flare, sempre que complisca les seves condicions, per tal de refer-se d’una situación agònica )

L autentica gracia del joc resideix en les invocacions. Per poder realitzar-les les peces del tauler que pertanyen al jugador deuen acomplir un patró segons la seva posició. Si aquest patró s'acompleix, el jugador pot jugar la carta, colocar una nova peça tal com figura en la carta i realitzar els efectes que aquesta descriu.
La multitud de patrons i les regles de col.locació de les peces invocades (regles que tendeixen al “combo” o l’ocupació agressiva) fan que l’estrategia siga la part més important del joc, reduïnt al màxim el factor atzar sorgit del fet que es roben cartes d’una baralla.

                              Una assasina de l'Escola Imperial del Sud apunt de donar compte d'un parell de peces

 Com que el joc ens encamina a una recerca de dominació del tauler podriem trobar bastant semblança amb jocs com els escacs o el Go. Però és clar que hi trobem moltes i divertides diferències que converteixen la mecànica de Tash-Kalar en una experiència lúdica única i refrescant.

¿ Que m'ha paregut el joc?

Primer tinc que reconèixer que Chvatil és un dissenyador pel qual tinc certa debilitat (a l'igual que per Knizia, Kramer i Petersen) i que estic bastant predisposat a què els seus jocs m'agraden. Dit això, opine que Tash-Kalar es un joc que val la pena tindre i jugar.
Malgrat que es un joc abstracte, el tema està molt bé inclòs en el joc i realment et pots sentir en una lluita de mags que intenten realitzar les maniobres més espectaculars possibles ( de tots els modes de joc el High Form és el meu favorit per què és el que sol requerir un major nivell d'estratègia) i els moments de AP, una vegada has compres la profonditat de la mecanica es redueixen bastant.

                                      Tasques de l'Alta Forma, el mode de joc que fara que els ull t'isquen de les òrbites

El millor de tot és que és un joc que ofereix sessions gratificants tant al jugador mes cerebral i estratègic com al casual que vol un joc ràpid per jugar i que no comporte un us extrem de les seves funcions cerebrals.